Realiseer Operational Excellence met Lean Thinking

Elk bedrijf of organisatie streeft ernaar om het juiste product of de juiste dienst te leveren met de juiste kwaliteit op het juiste moment zodat er een echte toegevoegde waarde is voor de klant. De Lean Thinking training geeft u concrete handvatten om dit binnen uw bedrijf aan te pakken.

Type opleiding: Open sessie en Incompany
Duurtijd : 3 dagen

Na afronding van deze cursus bent u in staat om

  • De fundamentele principes van de Lean-filosofie te bespreken

  • De vier dimensies van een Lean organisatie te benoemen en te illustreren

  • Technieken toepassen om producten en diensten vanuit het oogpunt van de klant te verbeteren

  • De prestaties van processen te analyseren met Lean-technieken

  • Identificeren wanneer en hoe Lean-technieken te gebruiken in uw mensen- en operations management

  • Lean technieken in te zetten en te plannen binnen de context van uw organisatie

Pedagogische aanpak

Deze cursus biedt een mix tussen theorie en praktijk. Aan de hand van een Business Game laten we u ervaren hoe enkele Lean principes u helpen om de efficiëntie en effectiviteit te verbeteren. Vervolgens worden aan de hand van een casus de elementen uit de theorie voor het eerst toegepast en krijgt u een eerste individuele en groepsfeedback van de trainer.

Inhoud

  • Business Game: verbeter je efficiëntie en effectiviteit in 3 rondes van elk 3 x 3 minuten en begrijp de link met enkele Lean principes
  • Introductie: geschiedenis, toepassingsgebieden van de Lean methode in bedrijven
  • Dimensies in een Lean organisatie: product – proces – mens & organisatie – operations management
  • Organisatorische en culturele transformatie: Lean toepassen op E2E processen en/of entiteiten binnen de organisatie
  • Productdimensie: Voice of the Customer, Customer Value Analyse, Value Stream Mapping
  • Procesdimensie: de 5 sleutelprincipes van Lean (Waarde, Flow, Pull, Standaardiseren, Perfectie), probleemdefinitie, continue verbeteraanpak, Lean tools om processen te verbeteren
  • Dimensie mens & organisatie: autonome teams, participatief management
  • Dimensie operationeel management: werklast balanceren, Total Team Effectiveness, communicatieblauwdruk, meting tracking team KPI’s, visualisatie

Deze training is bedoeld voor

  • Operations Managers
  • Business Process Analyst
  • Business Process Managers
  • Team Managers
  • Iedereen die betrokken is bij het verbeteren van de toegevoegde waarde voor klanten

Geen voorkennis nodig.

Programma