Bedrijfsprocessen definiëren, modelleren, opvolgen en verbeteren

Wilt u graag meer inzicht over het hoe en waarom van het managen van bedrijfsprocessen?
Zoekt u een aanpak om uw organisatie efficiënter en klantgerichter te maken?

Zoekt u methoden en technieken om processen op een gestructureerde manier in kaart te brengen en te verbeteren, geïllustreerd met vele praktijkvoorbeelden?
Wilt u graag een aantal basistechnieken inoefenen op een concrete case met directe feedback en tips & tricks?

Dan is de “Business Process Management – basics” training zeker iets voor u!

Type opleiding: Open sessie en Incompany
Duurtijd: 2 dagen

Na afronding van deze cursus bent u in staat om

  • Te begrijpen hoe het managen van “end-to-end” processen een belangrijke bijdrage levert tot een betere klantentevredenheid, efficiëntere werkwijzen en betere samenwerking tussen afdelingen

  • Inzicht te krijgen in de “governance” aspecten bij het invoeren van een framework voor het managen van processen

  • Te begrijpen hoe een methodiek voor procesverbetering in de praktijk gebracht kan worden

  • Processen in kaart te brengen

  • Veranderingen in processen in te voeren op basis van een gestructureerde aanpak

  • Te analyseren wat de impact en de consequenties zijn van procesveranderingen op de rest van de organisatie

  • Procesindicatoren te definiëren die je helpen om de prestatie van de processen op te volgen

Pedagogische aanpak

Deze training biedt een mix van theorie en praktijk. Elk thema wordt eerst geïntroduceerd door de trainer en verrijkt met talrijke voorbeelden uit de praktijk.

Vervolgens worden de theorieën en concepten ingeoefend in workshops op basis van fictieve of reële cases, waarbij de deelnemers hun eigen inzichten en ervaringen kunnen delen.

De trainer geeft tijdens en na elke workshop feedback aan de deelnemers. Tijdens een open discussie aan het eind leggen we de link met de eigen context en praktijk.

Inhoud

  • Context en definities rond Business Process Management (BPM)
  • Governance aspecten bij de invoering van BPM
  • Modelleren van processen (information gathering, modelleren op verschillende detailniveaus, uitwerken van procesflows, inleiding BPMN 2.0)
  • Methodiek en analysetechnieken voor procesverbetering en problem solving
  • Voorbereiden van de implementatie van procesveranderingen
  • Meten en opvolgen van procesindicatoren (KPI’s)

Deze training is bedoeld voor

  • Process Managers
  • Business Analisten
  • Informatie-Analisten
  • Team Leads en Medewerkers betrokken in change projecten
  • Risk Managers
  • Auditors
  • Verantwoordelijken voor het opzetten van een BPM omgeving,…

Geen voorkennis nodig.

Programma