Versterk uw Lean Six Sigma expertise door het behalen van je Green Belt Certificaat

Naast het bieden van basiskennis van Lean en de praktische tools en technieken om verbeteringen in een organisatie te realiseren, richt de Lean Six Sigma Green Belt opleiding zich op het in de praktijk brengen hiervan.

Het doel is om deelnemers in staat te stellen actieve spelers te worden in dergelijke optimalisatieprojecten.

Type opleiding: Open sessie en Incompany
Duurtijd: 6 dagen

Na afronding van deze cursus bent u in staat om

  • Uit te leggen wat Lean Six Sigma is

  • De verbetertechnieken te herkennen en in praktijk te kunnen brengen

  • Te beschrijven wat de Lean filosofie inhoudt

  • De fundamentele concepten en verbetermethoden van Lean Six Sigma uit te leggen en te kunnen toepassen

  • Problemen in een proces te kunnen analyseren

  • Potentiële verbeteringen te herkennen

  • Potentiële oplossingen voor problemen in een proces te kunnen identificeren

  • Deel te nemen aan procesverbeteringsprojecten
  • Continue verbetering in een operationele context te implementeren

Pedagogische aanpak

Gedurende zes dagen combineert de opleiding presentaties van concepten, discussies en worden ervaringen, praktische oefeningen en toepassingen op een casestudy gedeeld, worden er business games gehouden en wordt een toolbox aangeboden. De leerresultaten worden regelmatig beoordeeld door middel van een quiz.

Inhoud

  • Concept en basisprincipes van Six Sigma en Lean

    • Geschiedenis
    • Six Sigma-principes en procesverbeteringsmethodologie (DMAIC)
    • Basisprincipes van Lean (klantgerichtheid, waarde en verspilling, flow en pull, continu verbeteren)
    • Managementgebieden (klantbehoeften, product, proces, organisatie)
    • Werkplekontwerp (implementatie) met behulp van de 5S-benadering
  • Principes en methodologie van procesverbetering
  • Projectvisie: probleemdefinitie, scoping (SIPOC-Turtle), doelstellingen, beperkingen, resultaten, prioritering (Pareto), type aanpak, enz.
  • Projectorganisatie: planning, deadlines, belanghebbenden, positionering in een Agile-omgeving, enz.
  • Business case

  • Beschrijving en analyse van de “AS IS”-situatie: verzamelen van informatie en in kaart brengen van processen (detailniveau, reikwijdte (SIPOC, TURTLE), waardeketens, interactiemodellen, “Swimlane”-diagram, standaard operationele procedures).
  • Inleiding tot BPMN – Analyse van “waste”
  • Waardestroom in kaart brengen (Value Stream Mappigng)

    • Kwalitatieve analysetechnieken: Probleembeschrijving, kostenanalyse (ABC), SWOT, klantwaardeanalyse, risicoanalyse (FMEA), first time right, oorzaakanalyse (Fishbone & CNX), Pareto, enz.
    • Kwantitatieve analysetechnieken. Voorbeelden: meting, gegevensverzameling, beschrijvende statistiek, gegevensanalyse, hypothesetest, enz.
  • Verbetertechnieken: ideeëngeneratie, brainstormen, 5S, Poka-Yoke, prioritering, gevolgenanalyse (Copafilt), business case, voorbereiding op implementatie, enz.
  • Implementatieaspecten, inclusief verandermanagement (weerstand, communicatie, enz.)
  • Definitie en monitoring van KPI’s (principes van prestatiemanagement, definitie van indicatoren, enz.)

Deze training is bedoeld voor

  • Business Process Manager
  • Business Process Owner
  • Business Process Analyst
  • Business Process Operators
  • Sponsors
  • Business Process Improvement Contributors

Voorkennis nodig: Lean Six Sigma Yellow Belt

Typisch programma