Word een specialist in het verbeteren en beheersen van bedrijfsprocessen.

Deze opleiding richt zich op de pragmatische toepassing van methoden en technieken voor het managen en verbeteren van bedrijfsprocessen, waarbij theorie en praktijk evenwichtig verdeeld zijn.
Een succesvolle certificatie op het einde van de opleiding garandeert dat de deelnemers in hun organisatie in staat zijn om zelfstandig verbeteringstrajecten aan te sturen en een procesgerichte organisatie mee kunnen helpen uitbouwen.

Type opleiding: Open sessie en Incompany 
Duur: 7 dagen + 1 dag certificatie

Na afronding van deze cursus bent u in staat om:

  • De concepten en definities rond Business Process Management (BPM) te begrijpen en uit te dragen.
  • Zelfstandig een verbetertraject op een gestructureerde manier op te zetten en uit te voeren.
  • Initiatieven rond het invoeren van een meer procesgerichte organisatie mee aan te sturen en uit te werken.
  • De aanpak van Lean Thinking en Six Sigma mee te integreren in de verbeterprojecten.
  • Een eigen case volledig en zelfstandig uit te werken en te presenteren aan een jury.

Pedagogische aanpak

Deze opleiding is een mix van theorie en praktijk, waarbij zowel “hard skills “ (methoden en technieken) als “soft skills” (faciliteren, interviewen, presenteren, …) aan bod komen.
De theoretische delen worden uitgebreid ondersteund door praktijkvoorbeelden.
De technieken worden concreet ingeoefend in kleine werkgroepen op basis van een case, die de rode draad doorheen de opleiding is. Vertrekkend van een business probleem komen de teams op het einde tot een implementeerbare oplossing.
Certificatie op het einde van de opleiding bevestigt de geslaagde deelname aan het opleidingsprogramma.

Inhoud

  • Concept en definities van Business Process Management
  • Aspecten van een procesgerichte organisatie (strategische positionering, rollen en verantwoordelijkheden, sturing en opvolging, hoekstenen, risico’s)
  • Basisprincipes en methoden van Six Sigma en Lean
  • Methodologie voor procesverbetering
  • Opzetten van een project voor procesverbetering: probleemdefinitie, scoping, doelstellingen, prioritering, business case, belanghebbenden, beperkingen en risico’s, aanpak.
  • In kaart brengen en evalueren van het bestaande proces (“As-Is”) aan de hand van specifieke technieken
  • Ontwikkelen van oplossingen (“To-Be”) op een gestructueerde manier aan de hand van specifieke technieken
  • Implementatie en opvolging met KPI’s
  • Business Game: Op de laatste dag van het 7-daags programma wordt een business game gespeeld waarbij de deelnemers het geleerde in de praktijk kunnen brengen in een zeer realistische business omgeving.
  • Alle aspecten van een goed functionerende, procesgerichte organisatie komen aan bod: klantentevredenheid, kostenbeheersing, relatie met onderaannemers, doorlooptijden, beheer van gegevens, gebruik van KPI’s, prioriteitsstelling, rollen en verantwoordelijkheden, flexibiliteit en aanpassing aan onverwachte omstandigheden, …

Deze training is bedoeld voor:

  • Business Process Managers
  • Business Process Analisten
  • Business Analisten
  • Projectleiders
  • Deelnemers aan verbeterprojecten
  • Middle Managers

Geen voorkennis nodig.

Certificatie

  • Een theoretisch examen, bestaande uit een reeks multiple-choice vragen en enkele “open” vragen.
  • De presentatie van een individuele, real life case uit de eigen werkomgeving.

Typisch programma