Bedrijfsprocessen definiëren, modelleren, opvolgen en verbeteren

Wilt u graag meer inzicht over het hoe en waarom van het managen van bedrijfsprocessen?
Zoekt u een aanpak om uw organisatie efficiënter en klantgerichter te maken?
Zoekt u methoden en technieken om processen op een gestructureerde manier in kaart te brengen en te verbeteren, geïllustreerd met vele praktijkvoorbeelden?
Wilt u graag een aantal basistechnieken inoefenen op een concrete case met directe feedback en tips & tricks?
Dan is deze training “Verbeteren van bedrijfsprocessen” zeker iets voor u!

Type opleiding: Open sessie en In-Company
Duurtijd : 2 dagen

Na afronding van deze cursus bent u in staat om:

  • Te begrijpen hoe het managen van “end-to-end” processen een belangrijke bijdrage levert tot betere klantentevredenheid, efficiëntere werkwijzen en betere samenwerking tussen afdelingen
  • Inzicht te krijgen in de “governance” aspecten bij het invoeren van een framework voor het managen van processen
  • De beste procesverbeteringsmethode te selecteren om tastbare resultaten te behalen
  • Te begrijpen hoe een methodiek voor procesverbetering in de praktijk gebracht kan worden
  • Veranderingen in processen door te voeren op basis van een gestructureerde aanpak
  • Te analyseren wat de impact en de consequenties zijn van procesveranderingen op de rest van de organisatie
  • Procesindicatoren te definiëren die je helpen om de prestatie van de processen op te volgen

Pedagogische aanpak

Deze training biedt een mix aan theorie en praktijk. Elk thema wordt eerst geïntroduceerd door de trainer en verrijkt met talrijke voorbeelden uit de praktijk.
Een aantal technieken worden ingeoefend in kleine groepjes op basis van een case, waarbij de deelnemers hun eigen inzichten en ervaringen kunnen delen en de trainer tijdens en na elke workshop feedback entips & tricks geeft. Deze aanpak garandeert een zeer actieve deelname, waarbij ook teamwork, workshop facilitering en peer-to-peer learning bijkomende leeraspecten zijn.

Inhoud

  • Context en definities rond Business Process Management (BPM)
  • Governance aspecten rond procesverbeteringsprojecten
  • Methodologieën voor procesverbetering (Redesign, Re-engineering, Problem Solving, …)
  • Inleiding tot Lean Thinking en enkele typische Lean technieken voor procesverbetering
  • Voorbereiden van de implementatie van procesveranderingen
  • Meten en opvolgen van procesindicatoren (KPI’s)

Deze training is bedoeld voor:

  • Process Managers
  • Business Analisten
  • Informatie-Analisten
  • Middle Managers
  • Team Leads en Medewerkers betrokken in BPM projecten
  • Risk Managers
  • Auditors
  • Verantwoordelijken voor het opzetten van een BPM omgeving

Er is geen voorkennis nodig.

Programma