Versterk je Lean Six Sigma expertise en behaal het Green Belt certificaat

Naast het bieden van basiskennis van Lean en Six Sigma en praktische tools en technieken om verbeteringen in een organisatie te realiseren, richt de Lean Six Sigma Green Belt opleiding zich op het in praktijk brengen hiervan.
Het doel is om deelnemers in staat te stellen actieve spelers te worden in dergelijke optimalisatieprojecten.

Type opleiding: Open sessie en In-Company
Duurtijd: 6 dagen + 1 certificatiedag

Na afronding van deze cursus bent u in staat om:

  • Uit te leggen wat Lean Six Sigma is
  • De verbetertechnieken te herkennen en in praktijk te kunnen brengen
  • Te beschrijven wat de Lean filosofie inhoudt
  • De fundamentele concepten en verbetermethoden van Lean Six Sigma uit te leggen en te kunnen toepassen
  • Problemen in een proces te kunnen analyseren
  • Potentiële verbeteringen te herkennen
  • Potentiële oplossingen voor problemen in een proces te kunnen identificeren
  • Deel te nemen aan procesverbeteringsprojecten
  • Continue verbetering in een operationele context te implementeren

Pedagogische aanpak

Gedurende zes dagen combineert de opleiding presentaties van concepten, discussies en ervaringsuitwisseling, met veel praktische oefeningen en toepassingen op een casestudy.  Een business game illustreert de toepassing in de praktijk.  Er wordt een uitgebreide toolbox aan technieken en methoden aangereikt die meteen in de praktijk kunnen toegepast worden. De leerresultaten worden regelmatig beoordeeld door middel van een quiz.
Vanaf de start van de training werkt elke deelnemer aan een eigen case, zelfstandig uit te voeren buiten de lesuren, maar met feedback van de trainer op geregelde tijdstippen tijdens de opleidingssessies.  De case wordt tijdens het certificatieproces gepresenteerd aan een jury.

Inhoud

  • Concept en basisprincipes van Six Sigma en Lean
  • Principes en methodologie van procesverbetering
  • Definiëren van een projectvisie: probleemdefinitie, scoping (SIPOC-Turtle), doelstellingen, beperkingen, resultaten, prioritering (Pareto), type aanpak, enz.
  • Projectorganisatie: planning, deadlines, belanghebbenden, positionering in een Agile-omgeving, enz.
  • Business case
  • Informatievergaring (interviewtechnieken, workshops, Go To Gemba, …)
  • Beschrijving en analyse van de “AS IS”-situatie: in kaart brengen van processen (detailniveau, scoping, waardeketens, interactiemodellen, “Swimlane”-diagram, standaard operationele procedures).
  • Analyse van “waste” en in kaart brengen van de waardestroom (Value Stream Mappigng)
  • Kwalitatieve analysetechnieken: Probleembeschrijving, kostenanalyse (Activity Based Costing), SWOT, klantwaardeanalyse, risicoanalyse (FMEA), first time right, oorzaakanalyse (Fishbone & CNX), Pareto, enz.
  • Kwantitatieve analysetechnieken: meetmethoden, data-analyse en beschrijvende statistiek, hypothesetesting, enz.
  • Verbetertechnieken: ideeëngeneratie, brainstormen, 5S, Poka-Yoke, prioritering, gevolgenanalyse (Copafilt), business case, voorbereiding op implementatie, enz.
  • Implementatieaspecten, inclusief verandermanagement (weerstand, communicatie, enz.)
  • Opvolging van de resultaten (definitie en monitoring van KPI’s)

Deze training is bedoeld voor:

  • Business Process Managers Owners & Analysts
  • Deelnemers aan Six Sigma projecten

Voorkennis nodig: Lean Six Sigma Yellow Belt, Bij voorkeur ervaring in procesmodellering

Certificatie

Het certificatieproces bestaat uit twee delen:

  • Een theoretisch examen, bestaande uit een reeks multiple-choice vragen en enkele “open” vragen.
  • De presentatie van een individuele, real life case uit de eigen werkomgeving.

Typisch programma