The Lean Game

Wil je de Lean-principes onder de knie krijgen? Sta je te popelen om je vaardigheden in procesverbetering te ontwikkelen of te testen? Vind je het spannend om door de storm van klantklachten en dalende verkoopcijfers te navigeren door de kwaliteit, snelheid en winstgevendheid te verbeteren in een race tegen de klok binnen de kantoorartikelenbranche? Denk je dat je het tij kunt keren en de verwachtingen kunt overtreffen? Dit zijn allemaal goede redenen om de Lean Challenge aan te gaan!

Soort cursus: Open en InCompany sessie

Het spel

Uw bedrijf verkoopt kantoorbenodigdheden online.
Het proces van klantorder tot correcte levering is duidelijk gedefinieerd en gedocumenteerd.
Elke deelnemer krijgt een rol in dit proces en kan het uitvoeren, controleren en verbeteren met behulp van Lean-concepten.

Helaas stapelen de klachten van klanten over de kwaliteit van de leveringen zich op en worden sommige bestellingen helemaal niet geleverd! De lucht wordt donkerder voor kantoorbenodigdheden en de verkoop smelt als sneeuw voor de zon…
Je krijgt 3 rondes om verbeteringen te detecteren, oplossingen te bedenken en deze om te zetten in geïmplementeerde verbeteringen. Hiervoor ga je 3 KPI’s monitoren:

– Kwaliteit (aantal correcte leveringen)
– Snelheid (doorlooptijd van het gehele proces)
– Winst (operationele winst/verlies)

Om dit te bereiken, vertrouw je op de verschillende concepten uit het Lean-denken, zoals waarde en flow. Je team moet erin slagen een super-presterende omgeving te creëren om aan de verwachtingen van het management te voldoen en misschien zelfs te overtreffen!

Waarom een business game ?

  • Praktijkervaring: Business games simuleren scenario’s uit de echte wereld, waardoor deelnemers praktische ervaring opdoen. Ze worden betrokken bij het onderwerp door middel van processen, rollen, verantwoordelijkheden, taken en, nog belangrijker, menselijke interacties.

  • Verbeterde ontwikkeling van vaardigheden: De uitdagende spelomgeving stimuleert strategisch denken en samenwerking, maar ook leiderschap en aanpassingsvermogen. Deze vaardigheden worden aangesproken en ontwikkeld door gedrag tijdens het spel. Deze gedragingen zijn daarna direct overdraagbaar naar de werkplek.

  • Directe feedback en beter leren: De dynamische aard van het spel zorgt voor onmiddellijke feedback, waardoor deelnemers snel fouten kunnen identificeren en hun strategieën kunnen verfijnen, wat leidt tot een beter begrip en behoud van complexe concepten.

  • Leren door te doen: Door deel te nemen aan het spel leren deelnemers effectiever door actieve deelname en experimenteren.

  • Veilige omgeving: Door de game-setting kunnen deelnemers verschillende benaderingen en oplossingen verkennen in een risicovrije omgeving, zonder impact op hun dagelijkse werk. Dit bevordert creativiteit, innovatie en communicatie.

  • Teamrelaties opbouwen: Zakelijke games verbeteren de samenwerking, helpen teamleden elkaar beter te leren kennen en versterken de teamdynamiek door gezamenlijke doelen en het gezamenlijk oplossen van problemen.

Na deze cursus ben je in staat om :

  • De principes van Lean Thinking toe te passen in de realiteit
  • Een proces te analyseren door een Lean bril
  • De betekenis van klantgericht denken te ervaren
  • KPI’s leren te gebruiken als managementtool
  • Probleemgericht te werken: probleemdefinitie – hoofdoorzaken – ideeën – oplossingen – implementatie & monitoring beheersen
  • Om te gaan met mensen & teams, duidelijk communiceren & delegeren
  • te reflecteren op besluitvormingstechnieken en de gevolgen daarvan voor een groep, team, medewerker te beoordelen
  • Soft skills toe te passen in een snel veranderende omgeving

Een multifunctionele pedagogische activiteit

  • Een teambuildingactiviteit om de teamgeest en samenwerking te versterken, of gewoon om samen plezier te maken.

  • Een teaser voor een trainingstraject, om een idee te geven van wat er in de training aan bod zal komen en het verlangen aan te wakkeren om iemands competenties te verbeteren.

  • Een bewustmakingssessie over een specifieke methode of thema, zodat deelnemers beter begrijpen waar het om gaat.

  • Een leermiddel om de competenties van professionals te verbeteren.

  • Een oriëntatie-instrument om teamleden hun toekomstige of gewenste rollen te laten ervaren.

  • Een assessmenttool in een trainingstraject.

Typische programma